fbpx

Waarom stereotypes een slechte reputatie hebben

Inclusion Academy
Laatste update: februari 24, 2023
12 ingeschreven

Over deze cursus

Ben ik bevooroordeeld? Het korte antwoord op die vraag is ja. We zijn allemaal bevooroordeeld.
In deze cursus legt Loes uit hoe we van jongs af aan stereotypen aangeleerd krijgen en waarom stereotypes een slechte reputatie hebben. Verder licht Loes je in deze cursus toe welke invloed vooroordelen kunnen hebben op jou als persoon maar ook op je organisatie, en hoe je deze vooroordelen kan doorbreken.

Over de auteur

Dr. Loes Meeussen (zij/haar) is onderzoeker in de sociale psychologie. Als docent aan Thomas More Antwerpen doceert ze Crossculturele psychologie en Diversiteit in de opleiding Toegepaste Psychologie, maar geeft ze ook vormingen over vooroordelen. Daarnaast is Loes ook docent en onderzoeker aan de KU Leuven. Ze doet onderzoek naar de culturele diversiteit en gender (on)gelijkheid en naar hoe organisaties inclusiever te maken. Ook maakt Loes deel uit van de Jonge Academie waar ze samen met andere enthousiaste wetenschappers en kunstenaars rond de thema’s wetenschap, maatschappij en kunst werkt.

 

 

Leerdoelen

Je begrijpt waar stereotypes en vooroordelen vandaan komen.
Je verwerft inzicht in hoe stereotypes invloed hebben op het welzijn en de prestaties van anderen.
Je leert hoe je de negatieve effecten van stereotypes en vooroordelen kan doorbreken in je organisatie.
Je leert hoe je ongelijkheden door vooroordelen en stereotypes binnen organisaties kan vermijden.

Curriculum

22 Modules

Introductie

Loes stelt zichzelf voor en vertelt over wat er in deze cursus aan bod zal komen. Als docent en onderzoeker in de sociale psychologie, is Loes expert over vooroordelen en stereotypes. In deze cursus zal ze in detail vertellen wat deze concepten inhouden, wat de effecten hiervan zijn en hoe je met vooroordelen kan omgaan binnen je organisatie.
Wie is Loes Meeussen?2:44Voorbeeld
Over deze cursus0:42Voorbeeld

De psychologie achter vooroordelen en stereotypes

In deze module legt Loes uit wat stereotype en vooroordelen precies zijn. Deze concepten ontstonden natuurlijk niet zomaar of zonder reden. Daarom gaat Loes in deze module dieper in op het ontstaan van stereotypen en vooroordelen, maar ook op wat hun functie is. Aan de hand van een interactieve oefening, neemt Loes je mee door deze module.

De effecten van vooroordelen en stereotypes

In deze module bespreekt Loes de effecten van stereotypes en vooroordelen. Ze bespreekt welke effecten stereotypes hebben op de mensen die worden gestereotypeerd, maar ook hoe stereotypes beïnvloeden hoe wij over anderen oordelen.

De effecten van stereotypes en vooroordelen tegengaan

In deze voorlaatste module deelt Loes concrete tips. Deze tips kunnen je helpen om zelf, als individu, om te gaan met de effecten van stereotypes en vooroordelen.

Hoe organisaties ongelijkheden weg kunnen halen uit de bedrijfsstructuur

In deze module belicht Loes wat de effecten zijn van stereotypen en vooroordelen in de context van een organisatie. Ze gaat dieper in op de valkuilen die organisaties kunnen ervaren. Daarnaast geeft Loes ook enkele concrete aanbeveling om als organisatie ongelijkheden weg te werken uit de bedrijfsstructuur. Wil jij bijvoorbeeld weten wat bias interrupters zijn? Dan kom je dat, en meer, te weten in deze module.