Introductie
Loes stelt zichzelf voor en vertelt over wat er in deze cursus aan bod zal komen. Als docent en onderzoeker in de sociale psychologie, is Loes expert over vooroordelen en stereotypes. In deze cursus zal ze in detail vertellen wat deze concepten inhouden, wat de effecten hiervan zijn en hoe je met vooroordelen kan omgaan binnen je organisatie.
De psychologie achter vooroordelen en stereotypes
In deze module legt Loes uit wat stereotype en vooroordelen precies zijn. Deze concepten ontstonden natuurlijk niet zomaar of zonder reden. Daarom gaat Loes in deze module dieper in op het ontstaan van stereotypen en vooroordelen, maar ook op wat hun functie is. Aan de hand van een interactieve oefening, neemt Loes je mee door deze module.
Inleiding00:16
De definities van vooroordelen en stereotypes04:28
Onbewuste vooroordelen en stereotypes01:16
Oefening: de impliciete associatietest08:52
Hoe vooroordelen en stereotypes worden aangeleerd02:08
De nauwkeurigheid van stereotypes11:21
Conclusie01:04
De effecten van vooroordelen en stereotypes
In deze module bespreekt Loes de effecten van stereotypes en vooroordelen. Ze bespreekt welke effecten stereotypes hebben op de mensen die worden gestereotypeerd, maar ook hoe stereotypes beïnvloeden hoe wij over anderen oordelen.
Inleiding00:21
De invloed van stereotypes en vooroordelen op je welzijn03:50
De effecten van vooroordelen en stereotypes op prestaties en rekrutering09:47
Conclusie01:19
De effecten van stereotypes en vooroordelen tegengaan
In deze voorlaatste module deelt Loes concrete tips. Deze tips kunnen je helpen om zelf, als individu, om te gaan met de effecten van stereotypes en vooroordelen.
Inleiding00:11
De kaartjes in onze dozen aanpassen06:34
Conclusie00:48
Hoe organisaties ongelijkheden weg kunnen halen uit de bedrijfsstructuur
In deze module belicht Loes wat de effecten zijn van stereotypen en vooroordelen in de context van een organisatie. Ze gaat dieper in op de valkuilen die organisaties kunnen ervaren. Daarnaast geeft Loes ook enkele concrete aanbeveling om als organisatie ongelijkheden weg te werken uit de bedrijfsstructuur. Wil jij bijvoorbeeld weten wat bias interrupters zijn? Dan kom je dat, en meer, te weten in deze module.
Inleiding00:14
Aandachtspunten en valkuilen06:49
Wat kunnen bedrijven doen om negatieve effecten tegen te gaan?06:37
Hoe kan je jouw organisatie echt inclusief maken?04:34
Wat zijn bias interrupters en hoe zien ze eruit?09:42
Conclusie01:42
Over deze cursus