fbpx
Certificaatprogramma

Word in 4 weken tijd expert in inclusieve communicatie

In een wereld die steeds diverser wordt, zijn de uitdagingen van effectieve communicatie complexer dan ooit. Deze complexiteit vereist een diepgaand begrip van diverse culturen, perspectieven en ervaringen. Inclusieve communicatie is onmisbaar geworden voor elke communicatieprofessional.

Aanstaande trajecten

Maart 2024

Mei 2024

Certificaatprogramma

Het meest uitgebreide programma beschikbaar op de markt

4 virtuele plenaire sessies

Interactieve en effectieve leermethode

Toegang tot +100 online lesmodules

Profiteer van de diepgaande expertise

Prijs: 975,00 (excl. btw)

Deze organisaties doen al mee!

Wat kan je verwachten?

Dit trainingsprogramma is opgebouwd rond vier thema’s die je alles bieden wat je nodig hebt om een inclusieve communicator te worden. Hieronder vind je een overzicht van de thema’s en waarom ze zo belangrijk zijn:

Thema 1: Vergroot je bewustzijn rond diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie

Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DEI) zijn onderwerpen die iedereen aangaan. In deze sessie ga je leren over de verschillende aspecten van DEI en hoe je deze in je dagelijkse werkzaamheden kan toepassen. We zetten hard in om je bewustzijn te vergroten over je eigen vooroordelen en hoe je deze kan overwinnen. Je ontdekt nieuwe concepten zoals intersectionaliteit en leert hoe deze jouw werk positief kunnen beïnvloeden.

Waarom stereotypes een slechte reputatie hebben?

  • Je begrijpt waar stereotypes en vooroordelen vandaan komen.

  • Je verwerft inzicht in hoe stereotypes invloed hebben op het welzijn en de prestaties van anderen.

  • Je leert hoe je de negatieve effecten van stereotypes en vooroordelen kan doorbreken in je organisatie.

  • Je leert hoe je ongelijkheden door vooroordelen en stereotypes binnen organisaties kan vermijden.

Wat zijn jouw privileges en unconscious bias? 

  • Je begrijpt de concepten unconscious bias en privilege.

  • Je vergroot je bewustzijn over de effecten van deze termen.

  • Je leert omgaan met je eigen unconscious bias.

Introductie tot de basisterminologie 

  • Je begrijpt wat diversiteit, equity en inclusie betekenen.

  • Je begrijpt waarom deze termen relevant zijn. 

  • Je weet hoe je deze termen kan gebruiken. 

Thema 2: Inclusieve communicatie in de hedendaagse samenleving

In deze eerste sessie bespreken we het belang van inclusie en diversiteit in onze samenleving vandaag en hoe dit van invloed is op jouw werk. We nemen je mee door de historische context en maatschappelijke veranderingen, zodat je een goed begrip hebt van waarom inclusieve communicatie onmisbaar is.

De nood voor inclusieve communicatie vandaag.

  • Je begrijpt waarom diversiteit en inclusie vandaag relevant zijn.
  • Je begrijpt de verschillende motivaties waarom bedrijven inzetten om inclusieve communicatie.

Waarom intersectionaliteit noodzakelijk is binnen DEI 

  • Je breidt je mindset uit om vanuit een breder perspectief mensen rond je te begrijpen.
  • Je doet kennis op over wat identiteit en intersectionaliteit juist inhouden.
  • Je verkrijgt inzicht over waarom intersectionaliteit relevant is.
Thema 3: De theorie achter inclusieve communicatie

In deze sessie gaan we dieper in op wat inclusieve communicatie precies inhoudt. We bieden een framework aan dat je kan gebruiken om je eigen inclusieve communicatiestrategie te ontwikkelen en te implementeren in je werk. 

Waarom inclusieve marketing onmisbaar is voor merken 

  • Je ontdekt waarom inclusieve marketing belangrijk is om relevant te blijven in deze diverse samenleving.

  • Je leert wat inclusieve marketing en communicatie betekenen.

  • Je kan aan de slag gaan met het Allyens-framework voor inclusieve marketing en communicatie. 

Marketing in tijden van polarisatie

  • Je leert wat het concept ‘woke’ betekent, historisch en vandaag.

  • Je denkt na over vaak voorkomende bezorgdheden van marketeers in de context van ‘woke’ en inclusie.

  • Je maakt op een andere manier kennis met het Allyens-framework.

 

Thema 4: Inclusieve communicatie in de praktijk

Theorie is belangrijk, maar de praktijk is waar het echte werk begint. In deze sessie gaan we in op de dagelijkse uitdagingen rond inclusieve communicatie en hoe je deze kan overwinnen. We bieden praktische tips en tricks aan voor het gebruik van inclusieve taal en het vertalen van inclusie naar beeld en andere communicatiedragers.

Introductie tot inclusief taalgebruik

  • Je begrijpt wat inclusief taalgebruik is en waarom het belangrijk is. 

  • Je kan aan de slag gaan met de tips en tools. 

Introductie tot inclusief design

  • Je begrijpt wat inclusief design is. 

  • Je kent het verschil tussen inclusief design, accessible design en universal design. 

  • Je kent verschillende voorbeelden van inclusief design. 

  • Je weet hoe je een inclusief persona kan ontwikkelen. 

Leerdoelen?

De Inclusion Academy is een echte must voor elke organisatie die streeft naar inclusie. En dat is broodnodig in de superdiverse samenleving van vandaag! De mix van theorie, praktijk, discussies en online livesessies maakt van de Inclusion Academy een unieke, niet te missen opleiding.
Adel Mouchalleh
Coordinator VDAB

Opleiding voor communicators copywriters strategen designers account managers inclusion enthousiasts 

Wie zijn je begeleiders?

Onze sessies worden geleid door een team van experts die een sterke affiniteit hebben met inclusie. Ze hebben uitgebreide ervaring en kennis op het gebied van inclusieve communicatie en bieden een leerervaring die heel effectief is. Ontdek hun verhaal hieronder.

Taha Riani

Taha Riani (hij/hem) is managing partner bij Allyens, een communicatiebedrijf dat zich toespitst op inclusieve marketing. Met zijn uitgebreide kennis in marketing begeleidt hij verschillende organisaties naar inclusieve communicatiestrategieën, zonder de vraag en behoeftes van zowel de klant als de doelgroep uit het oog te verliezen.

Dr. Loes Meeussen

Dr. Loes Meeussen (zij/haar) is onderzoeker in de sociale psychologie. Als docent aan Thomas More Antwerpen doceert ze crossculturele psychologie en diversiteit in de opleiding Toegepaste Psychologie, maar geeft ze ook vormingen over vooroordelen. Daarnaast is Loes ook docent en onderzoeker aan de KU Leuven. Ze onderzoekt culturele diversiteit in organisaties, zoals gelijkheden en ongelijkheden tussen mannen en vrouwen.

Zineb Berrag

Zineb Berrag (zij/haar) ging na het behalen van haar masterdiploma in communicatiewetenschappen en marketing aan de slag bij Allyens als Brand Strategist. Dankzij haar expertise in inclusieve communicatie, bouwde Zineb een carrière (Wunderman Thompson, TBWA) op als dé inclusief strateeg in de communicatiesector.

Lien Vandael

Lien Vandael (zij/haar) is inclusief strateeg bij Allyens, waar ze onderzoek doet naar marketing en inclusie en klanten leert kijken naar communicatie met een ware inclusiebril. Lien behaalde een master in Gender en Diversiteit, en ontdekte tijdens deze studie haar passie voor inclusie. In 2021 ontwikkelde en publiceerde Lien het eerste Allyens inclusierapport.

Praktisch?

Ben je nog niet zeker van deze opleiding of heb je nog vragen? Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen over deze opleiding. Als je nog andere vragen hebt, kun je ons bereiken via hello@inclusionacademy.be.

Voor welke periode kan ik me inschrijven?

We bieden verschillende periodes aan waarvoor je je kunt inschrijven. Maar let op, er is beperkt plek en de inschrijvingen gaan razendsnel. We kunnen slechts 20 gelukkige deelnemers per periode verwelkomen, dus grijp deze kans om deel uit te maken van deze interessante en nodige sessies.

Wat is de kostprijs van deze opleiding?

De kostprijs voor de opleiding is  875 (excl. btw)Binnen deze prijs krijg je het volgende:

  • Certificeringsprogramma inclusieve communicatie met toegang tot de cursussen online 
  • Deelname aan 4 inspiratiesessies door experten met ruimte voor vragen 
  • Toegang voor een jaar tot alle online training van Inclusion Academy
  • Werkboeken, presentaties en andere resources

Organisaties die meerdere medewerkers willen inschrijven krijgen een korting:

  • Meer dan 2 inschrijvingen: 10% korting
  • Meer dan 4 inschrijvingen: 20% korting
Hoe ziet de tijdsbesteding eruit?

Om het certificaat te behalen dien je de opleiding in vier weken af te ronden. Hierbij wordt verwacht dat je de online e-learnings volgt en deelneemt aan vier plenaire inspiratiemomenten, die online plaatsvinden. Na het voltooien van deze periode ontvang je het certificaat als bewijs van succesvolle afronding. Om de opleiding succesvol af te ronden, dien je ongeveer 10 uur te investeren.

Wanneer worden de plenaire inspiratiesessies gehouden?

De inspiratiesessies vinden altijd op donderdagmiddag om 12 uur plaats. Zo is het voor iedereen mogelijk om aanwezig te zijn tijdens deze sessies. Mocht je onverhoopt niet in de gelegenheid zijn om aanwezig te zijn, dan worden de sessies opgenomen en beschikbaar gesteld.

Krijg ik toegang tot andere e-learnings op het platform?

Na het succesvol afronden van de opleiding krijg je toegang tot het volledige aanbod van Inclusion Academy voor een jaar. Dit biedt tevens de mogelijkheid om nieuwe sessies te bekijken die regelmatig worden toegevoegd aan het platform.

Zien we jou op ons volgende traject?

Meld je nu aan!

 



Benieuwd naar dit traject?

Dit curriculum geeft je een overzicht van wat je kan verwachten van dit traject.